Sunday, April 17, 2011

True or Not

Kadang-kadang, bila kita happy or sedih, kita just nak someone tuh dengar jer. I mean, terima kesedihan kita, or our happiness without much questions. 

Bagi aku, kadang-kadang, bila someone datang kat aku, nak bagi tau dia sedih or happy, aku dengar jer lah. Tak pulak aku sebok bertanya-tanya kenapa. Dia nak cerita, taknak cerita, terpulang pada dia.

Bukan hak kita untuk judge dia. Bukan hak kita nak cakap "Kau taknak cerita, kau carik aku, bagi tau aku buat apa?". For me, sometimes, we need someone to tell, but not to share. If pernah terlintas dalam hati kita or directly cakap dekat orang tuh macam tuh, trust me, one day kau sendiri akan kena benda yang sama.

Tak semua orang berfikiran macam aku. Tapi at least, if aku boleh dengar masalah orang tanpa banyak tanya, tanpa bunyi, just dengar jer, kenapa orang tak boleh buat yang sama dekat aku? Kenapa mesti soal tindakan aku? Kenapa mesti cakap "Taknak cerita, tak payah bagi tau"

Ini aku bercakap bagi kes orang yang pernah datang kat aku luahkan masalah or bagi tau dia happy ke sedih ke. Tapi bila aku pulak pergi dekat dia, itu yang aku dapat? I guess, you are not a true friend indeed. 

Aku rasa nih first time aku carik dia just nak bagi tau aku happy. Tapi aku tak rasa nak share apa-apa lagi. Tapi apa aku dapat? Soalan bertalu-talu. Bila aku cuba elak menjawab, jawapan aku dapat? "Itu jer? Baik tak payah bagi tau". Tak ke hangin bila dengar?

Selama nih bila dia datang kat aku cakap dia sedih, confuse ke apa, ada aku tanya lebih-lebih? Tak kan? Aku comfort dia jer. Dia nak cerita ke tak, terpulang kat dia. Tapi bila aku buat yang sama, dia layan aku macam tuh. Habis tuh, kau ingat aku nak cerita kat kau ke lepas kau buat aku macam tuh? 

Paling tak tahan, selama nih bukan main berkira kau nak call aku. Bukan main seribu alasan kau bagi kalau aku cakap nak borak dalam phone. Tapi nak tau cerita aku bukan main laju kau call. Semangat kau nak tau. Aku jawab call then drop the call sebab masalah phone, baru kau nak sedih cakap aku reject call kau. Baru sekarang kau beriya ye? 

Aku tak sure lepas nih aku nak dengar lagi tak luahan hati kau tuh kalau dah macam nih kau layan kawan. Kalau kau rasa semua benda evolved around kau jer, kau silap. Tak semua orang akan paham kau. Kau kena paham orang lain. Kalau kau nak mengharapkan semua orang bagi perhatian, paham masalah kau, kau pergi beli tape recorder, kau rakam luahan hati kau, pastuh nanti kau dengar balik sendiri-sendiri. Sebab apa? Sebab you are full of yourself. Kau pentingkan diri. Semua pun pasal kau jer. 

Aku terkilan sebab selama nih aku layan kau dengan baik, aku jadi pendengar yang setia, tanpa banyak tanya, without pushing you, tapi kau buat aku macam nih. Susah sangat ke untuk sekali jer, kau dengar jer tanpa bertanya? Nih baru first time aku pergi dekat kau untuk bagi tau jer. Aku tak carik orang lain. Aku pergi kat kau, just nak bagi tau. Aku tak rasa aku perlu share lagi kalau benda tuh tak pasti. Tapi apa aku dapat? Paham-paham lah.

Tak payah lah kau risau, lepas nih aku tak carik kau dah. Sorry lah buang masa kau kan. Lepas nih takda makna aku nak carik kau nak bagi tau apa-apa. Aku dah tak kacau hidup kau. Kau kan ada ramai lagi orang yang akan paham kau. Till then, aku harap one day kau belajar dengar masalah orang. Bukan being judgemental.

Aku nak makan oat letak mangga. Sedap nya. 

Babai!

p/s: Benda macam nih kadang-kadang jadi petunjuk untuk kita tau siapa kawan susah senang, siapa tak. And kau, kau adalah kawan yang masa kau susah kau carik aku, masa kau senang kau hilang. And masa aku susah, kau buat apa? Kau judge aku. Kthanksbye.

No comments: