Wednesday, February 16, 2011

The Imperfect Perfection

Dekat dunia nih ada macam-macam orang kan?

And one of them adalah orang yang aku rasa susah nak hargai sesuatu.

Biasalah malam-malam macam nih kan, kalau otak tak ligat baca notes tuh, makanya, ligat berfikir macam-macam.

Which end up aku teringat lah certain perkara tuh.

Oh btw, cerita KMNS tuh nanti lah sambung. Hahahahhaha. 

Ok ok. Serious sekarang! *sambil kerut-kerut dahi*

Nih nak bercakap lah pasal hargai sesuatu. 

Kalau korang kan, boleh tak bezakan keinginan, obsesi, kehendak and keperluan?

Aku pun kadang-kadang confused jugak. Tapi aku still boleh bezakan keinginan dengan obsesi and keperluan aku.

Contohlah, aku inginkan iPhone. Yelah, memang aku ingin sangat-sangat. Adakah dengan menginginkan iPhone terus lah aku jadi mata duitan, or high maintenance or even desperate nak harta orang? 

Salah ke teringinkan something?? Lagipun, bukan salah kan berangan-angan. Angan-angan will lead you to something. 

Tapi ada lah seorang tuh, selalu jer condemn aku sebab aku nih suka nak berangan yang macam tuh. Helooooooo, angan-angan tuh free. Bukan kau perlu bayar pun kalau aku yang berangan kan? Bukannya aku berangan-sangan sampai tak tido malam ke mandi tak basah ke kan.

And aku still waras. iPhone tuh bukan obsesi. Kalau obsesi, aku dah sanggup dah kot carik sugardaddy *matiklah perasan ada orang nak taja kan* Tak perlu aku susah-susah berangan tak sudah kan.

And aku tak rasa pun iPhone tuh adalah satu keperluan yang memang aku nak sangat sampai orang cakap sanggup berhabis. Takkkkkkkkkk ok! Aku tau iPhone tuh hanya satu orang cakap "fever". Sebab iPhone/Blackberry kan IN sekarang, also Android phones. So jadi satu keinginan jer sebenarnya. Tak dapat pun bukan aku mati pun kan.

Tapi, ada seorang hamba Allah nih, dia suka judge orang negatively. Bila aku cerita aku ingin tuh, ingin yang nih, teruslah aku dicop tak sedar diri. Tak sedar kemampuan diri. Dah tau bukan anak orang kaya, tapi nak cakap pasal tuh semua. Salah ke nak bercakap semata-mata?

Kalau dah salah, baik kau pun diam jer lah. Tak payah sebok nak cerita pasal keinginan kau yang kau cakap nak jadi tuh nak jadi nih. 

Aku pernah dihina macam-macam. Oleh orang yang sama. Just because aku ada keinginan kat macam-macam benda. Even kalau aku keluar makan kat mana-mana which cost me like RM15 per meal, teruslah dicop membazir dan tak sedar diri. Padahal bukan hari-hari pun aku makan macam tuh. Dua minggu sekali gitu. 

Tapi bila dia pergi makan yang mewah-mewah, takda lah pulak aku sebok nak judge taraf duit dia kan.

Paling aku tak boleh blah, kenapa selalu bangkitkan soal status duit or gaji or harta? Penting sangat ke status harta seseorang? Adakah tuh taraf pengukur untuk jadi kawan kepada seseorang? Adakah kalau orang tuh tak berharta, dia tak layak dijadikan kawan? Or adakah kalau orang tuh terlalu banyak keinginan, maka dia jatuh hukum high maintenance? Or adakah bila dia banyak sangat harta, dia dicop sombong?

Ermmm, this one person, claimed diri dia tak layak jadi kawan aku. Sebab? Sebab aku nih selalu cerita aku nak itu nak ini, sampai dia rasa aku nih high maintenance and dia tak mampu nak berkawan ngan orang macam aku. Taik kerbau (read: bullshit), you know!! 

Aku bercerita dengan orang sebab nak share kexcitedan (read: kejakunan) aku tentang benda yang aku suka. Tapi dah kalau dia sendiri interpret macam tuh, salah aku ke? Dah kalau balik-balik dia timbulkan soal status gaji dia, salah aku ke? Aku tak pernah mintak dia apa-apa. Aku tak pernah amik kesempatan pun dekat dia. Tapi kalau dah dia asyik sebut pasal status harta dia sendiri, aku pun rimas jugak. 

Bagi aku simple jer. Orang macam nih tak confident dengan kelebihan diri dia. Orang macam nih selalu rasa insecure. Aku nih selalu jugak rasa insecure, tapi tak ada pulak sampai aku keji diri sendiri tak berharta ke apa kan. Aku tak pandang semua tuh.

Kalau aku pandang semua tuh, tak kuasa aku nak berbaik dengan makcik cleaner ke, mak guard ke, senyum dekat siapa-siapa yang dok berniaga tepi jalan. Aku tak pandang ok semua tuh kalau betul lah aku nih nak jaga sangat status berharta ke apa benda. Haihhhhhhhhhhhhhhhh.

Maybe silap aku tak cerita dekat dia macam mana kitorang satu family spend duit masing-masing. Aku tak sure lah orang lain macam mana. Tapi family aku nih, especially kitorang adik beradik, ada satu habit yang suka belanja satu family kalau ada duit lebih. Contoh, aku dapat PTPTN, aku beli sikit barang untuk setiap family member aku. Memang tak banyak, tapi aku suka bila dorang suka dengan apa aku bagi. Macam mana duit PTPTN aku lepas tuh tinggal sikit? Aku tak fikir sangat tuh, sebab apa, parents aku sentiasa ada tolong aku. Bagi dorang, duit bukan masalah, janji aku belajar. And kalau pun aku tak belanja duit aku tuh untuk family, berapa sangat PTPTN tuh boleh tampung aku. Selalu pun parents aku tetap kena topup.

Memang sounds macam aku susahkan parents aku kan? Tapi tuhlah hakikatnya. Aku pernah tak bagi tau mak aku yang aku takda duit. Dalam seminggu dua jugak aku kebulur. Tau apa jadi? Mak aku ceramah aku, cakap kenapa tak bagi tau. Aku pernah nak kerja part time, tapi parents aku mati-mati tak bagi. Bila ada adik beradik yang kerja part time sesaja masa cuti, dapat gaji, terus belanja family. Yelah, satu family, kau nak berkira apa kan? Balik-balik duit tuh pusing dalam family jugak.

Tapi, bagi orang macam this one person, benda tuh maybe adalah bodoh di mata dia. Aku tak sure bodoh mana kalau benda tuh melibatkan family sendiri. Aku sanggup mati pun untuk family aku. Takkan tuh pun kira bodoh? Nak kata aku tak cerita dia kesusahan family aku, ada jer aku cerita. Tapi ada dia dengar? Takkkkkkkkk! Dia guna cerita aku tuh untuk back up cerita dia. Yang dia dulu hidup lagi susah. Fine! Aku tau ramai lagi orang lagi susah hidupnya di luar tuh. Tapi salah ke bila hidup kitorang satu family nih dah stable, kitorang nak merasa apa yang kitorang tak sempat nak merasa? 

Dia pernah hidup di oversea. Yelah, belajar jauh-jauh kan. Dia pun guna duit orang taja tuh pergi melancong and stuff. Ada ke aku bising judge dia yang dia tuh membazir?

Aku sangat sensitif dengan isu macam nih. Aku tak suka orang suka-suka cop orang lain tak berharta. Biar tak berharta, tapi hati tak busuk. Kalau asyik nak berburuk sangka dengan orang, semua tuh akan berbalik dekat kita. 

Satu lagi isu yang selalu aku bebel. Pasal perfection. Aku tau aku nih tak perfect. Aku tau banyak jer kelemahan aku. Tapi takdalah sampai aku kutuk kelemahan orang lain just because orang tuh ada kelemahan yang aku cukup tak suka tengok.

Tapi this one particular person, selalu condemn kelemahan aku. Selalu cakap aku takkan berubah. Selalu cakap tuh bukan kelemahan aku, tapi natural aku. Shit gila ok! Shit sangat! Aku terima kelemahan kau. Aku belajar terima segala kelemahan kau. Aku try baiki diri aku so kau tak nampak kelemahan aku. Tapi bila aku dapat berubah kejap, ada jer benda lain kau pandang tak elok. Macam mana aku nak maintan perubahan tuh kalau kau sendiri tak support aku? Semua aku buat salah di mata kau.

Habis tuh? Perangai kau yang tak sudah nak naik baran dengan aku tanpa sebab tuh, kau tak fikir? Lepas kau reda, kau mintak maaf, ngaku salah kau. Tapi next time kau buat lagi. 

Aku tau aku tak perfect, tapi at least aku tak kutuk kelemahan kau. Kau mencarik benda yang tak ada kat aku. Tapi kau tak pernah nak hargai apa yang ada pada aku.

Kalau kau tak hargai apa yang kau ada, semua benda pun nak komplen, aku rasa, kau elok duduk sorang-sorang dalam dunia nih. So, kau tak perlu nampak kelemahan orang lain yang mungkin sakitkan mata kau. 

Kaulah satu-satunya orang paling tak munasabah pernah aku kenal. Apalah yang teruk sangat dengan hidup orang lain sampai apa yang dorang buat tuh ada jer tak kena dekat mata kau? Kadang-kadang, kau mungkin tak sedar, apa yang kau cakap dekat aku, tak serupa dengan diri kau sendiri. Kau sendiri pernah buat kesalahan yang sama berulang kali, tapi kau ingatkan aku seolah-olah kau paling betul.

Silalah turunkan sikit ego kau. Sedia terima kelemahan orang. Tak semua orang perfect. Tak semua orang capai standard kau. Kau sebenarnya yang bermasalah sebab kau hanya nak berkawan dengan orang yang kau rasa perfect and boleh senangkan kau. Tengoklah berapa ramai dah orang kau reject and jauhkan diri just because tak sampai standard kau, termasuklah aku. Aku tau semua kau cakap kat aku cuma alasan untuk kau get rid of me. Aku tau semua tuh tak masuk akal, tapi aku fedup nak menerima alasan kau. So better aku hilangkan diri dari hidup orang macam kau.

Tolonglah ingat balik apa kau pernah cakap dekat aku. Aku rasa satu pun kau tak ingat, sebab kau selalu bercakap masa marah. Kau selalu menghina aku just because aku try defend diri aku. And terima lah hakikat, yang kau tak boleh terima bila orang tak terima kata-kata kau. Kau selalu cakap, kau tak marah or sedih sebab kau tak simpan dalam hati. Cuba kau fikir balik, kalau kau kat tempat aku, yang dihina, bukannya menghina, senang ke kau nak lupa? Kau yang cakap aku macam-macam, memang senang untuk kau lupa. Tapi aku yang menerima hinaan kau, sampai bila-bila aku takkan lupa. 

Biar pun aku dah maafkan kau, tapi luka tuh tetap ada, and sampai bila pun kau takkan dapat hilangkan kesan tuh. Sebab tuh aku rasa nak tulis pasal nih lagi, sebab hati aku terasa sakit lagi. Satu lagi, aku menyesal bagi kepercayaan 100% dekat kau, sebab kau tak pernah trust aku sebenarnya. You never have faith in me. 

Kau kena belajar terima orang seadanya. Jangalah kau carik apa yang tak ada dalam diri orang tuh, sampai kau lupa apa yang ada dekat orang tuh. Kadang-kadang, kita mencarik 10% yang kita tak ada, tapi kita abaikan 90% yang kita ada. And 10% yang kau carik tuh, sebenarnya kau takkan dapat pun, sebab tak ada apa yang sempurna di dunia nih. Kau cubalah carik kesempurnaan tuh, aku jamin, lagi banyak kau akan hilang.

p/s: Luahan hati yang memang sangat-sangat dipendam. Aku bukan sempurna, tapi at least aku berusaha untuk menghampiri kesempurnaan. Bahkan usaha itu jauh lebih baik daripada hasil itu sendiri kadang-kadang.

No comments: