Monday, February 21, 2011

Asap kepul-kepul tak cool

Aku baca blogserius few days back and stumble upon his entry pasal rokok, which dia dapat from here. Facts about tobacco nih lah. So cnih aku nak share lah. Weyh, bukan nak kata berlagak sebab aku nih student environment, tapi memang fakta. Plus, aku bukan tahan bau asap rokok. 

Aku amik gambar nih dari blogserius jer lah ye. Sumber asal macam susah pulak aku nak carik. Heheheheh.

*Click, then Zoom for larger view ok*

Ok, dah baca yang dalam infographic tuh, meh lah aku nak explain sikit pasal rokok nih.

Macam kita sedia maklum, Fatwa dah cakap rokok tuh HARAM. 

Dengar nama ROKOK pun dah boleh tau HARAM, cuba terbalikkan perkataan rokok, dapat apa?

Tak ada apa pun. Hehehehhe. Sorry, gurau kasar kejap. Bahahahahhahha.

Ok, perokok tegar might feel offended lah pasal benda nih and akan persoalkan balik lah mana aku confirm haram ke apa. Please lah, jangan jadi ignorance and in denial boleh? Type dalam search box Google jer pun dah melambak artikel boleh dapat. 

Ok ok. Aku taknak main-main sebut HALAL HARAM nih. Iskkk. Bahaya. Aku just nak bagi tau lah. Facts pasal bahan kimia tuh.

Bak kata aku punya lecturer Toxicology lah kan, dalam rokok nih semua ada. Belum masuk ayam, lembu, seafood dan sayur-sayuran jer lagi. Infact, dari blogserius pun ada mention, filter rokok tuh ada darah khinzir *sopan sikit bunyi*. Say whatttt? Hehehhehe. Try Google it out. Nescaya jumpa :D

Talking about the chemicals dalam rokok tuh. Cuba fikir lah kan. Kita nih selalu nak protect diri from bahan kimia yang boleh bahayakan kesihatan kan. Lets just point out pasal Occupational Safety. Bukan main nih macam-macam regulations nih untuk protect pekerja daripada bahan kimia or chemical hazards dekat workplace nih. And sebagai pekerja, ada hak kan nak dilindungi. Tapi, how about smoking? Tak pulak lah fikir pasal tuh? 

Orang smoking nih selalu jer cakap "Ala, aku smoking nih bukan kacau pun hidup orang lain". Dekat ctuh dah salah dah. Smokers nih kan, sebab dorang nih dah lama smoking, jadi badan dorang nih lagi adapt lah dengan asap rokok tuh. Bagi orang yang tak merokok nih, yang dipanggil secondary smoker, which mean dia hidu asap rokok sebab orang sekitar dia merokok, badan dorang nih lebih sensitif kat asap rokok. Sebab tuh lah, antara yang banyak mati nih adalah secondary smoker.

Lagi satu statement selalu dengar "Alaaa, apsal atuk aku smoking tapi hidup sampai umur 100tahun jer. Takda hal pun". Nih lah antara statment in denial yang paling selalu aku dengar. Hoihhhhh. Malas aku nak komen panjang kan. Sebab orang yang in denial nih, cakap apa pun dia ada jawapan dia. 

Lepas tuh lagi satu, aku nak share cerita nih. Cerita betul lah nih housemate aku cerita. Dia punya kakak punya bos lah nih. Bos kakak dia tuh stop smoking lah. So jadi sangat baran punya orang. So sebab terlalu baran, staff dia mintak dia start smoking habit dia balik. Tapi masalah boss nih sampai sanggup nak berhenti on the spot nih, tau sebab apa? Sebab, one of his family member nih, one day tuh, masa tengah driving tiba-tiba macam kena heart attack dalam kereta. Berhenti tepi jalan. Masa nak tolong family dia tuh, dia tengok budak tuh dah batuk tersembur-sembur darah. So bawak lah kat nearest hospital. Bila dirawat tuh, and one nurse nih keluar dari treatment room tuh, boss nih tanya dekat nurse tuh, apa masalah family dia. Tau apa nurse tuh jawab? "Keadaan dia teruk sangat. Paru-paru dia dah cair, kami terpaksa cedok keluar." Cedok nih like kau cedok sup tuh haaa. Sebab paru-paru dia dah hancur sebelah, now living on one paru-paru jer. Terus taubat boss kakak dia tuh, stop smoking. Urggh. Scary.

I mean, bila dah kena kat batang hidung sendiri, baru nak tergadah kan? Selagi sendiri tak sakit and sihat katanya, selagi tuh in denial. 

Kenapa lah nak masukkan all those hazardous chemicals dalam badan?? Sedap sangat ke asap rokok tuh? Aku nih, kalau berjalan mana-mana, orang depan aku tuh smoking siap bagus punya hembus pastuh angin bawak ke arah aku, serta merta aku batuk. Tak sedap pun weyh. Busuk. Siap aku batuk kuat-kuat nak bagi signal kat dia. Tolonglah. Busuk sangat ok bau badan smokers nih. 

All those chemicals dalam rokok tuh, dalam racun tikus ada, racun serangga ada, siap dalam bahan buat tar jalan tuh pun ada. Kau suka ke kalau bahan dalam tar jalan tuh orang masukkan dalam makanan? Huhhhuhuhuhuhu. 

Aku salute sangat orang yang ada initiative nak stop smoking. Aku tau bukan benda senang nak stop smoking nih sebab addiction to nicotine tuh. Tapi at least try lah kan. Macam-macam pengalaman ex-smokers aku baca. Memang nampak lah sengsara nya lah hai nak stop. Tapi at least they start to stop smoking kan.

Memang lah ajal maut kat tangan Tuhan. Nih pun aku selalu jer dengar. Ajal maut kat tangan Tuhan, kalau dah ajal tuh, merokok tak merokok pun mati jugak. Hmmmmmm. Susah nak ubah mentaliti orang. 

Bukan nak kata aku bagus, tapi aku cukup tak suka, lagi-lagi smokers yang smoking depan budak-budak. Adoilaaaaaaa. 

Ok ok. The point is, kenapa nak masukkan 4000 bahan kimia dalam badan? What is so cool about that? Merokok nampak cool?! Hoihhhh. Not cool at all ok. 

Oh btw, at least gemok can kurus what. And yes, aku tengah usaha nak turunkan berat badan. I am not saying nak jadi kurus. Apa ingat kurus itu cool ke? Hehehehhehehehe. Voluptuous lah baru hot! Bahahahaha.  At least gemok pun tak busuk badan. Hehehehhehehe. Smoking busuk ok. Bahahahhahaa. *memang mintak maki lah aku nih*

Ok, aku nak pergi kuruskan badan. 

Babai!

p/s: Smokers out there, tolonglah jangan tambahkan jerebu kat KL nih. Cukuplah asap kilang and kenderaan. *itu dia, ayat skema*

No comments: