Friday, October 9, 2009

NCTB Test~

pekejadah aku ngarut nh kan?
NCTB Test??
mende alah ape tuh??
NCTB Test stands for Neurobehavioral Core Battery Test.
mende lah tuh???

meh aku cter serba ringkas secara ayat yg aku senang nak paham n korang senang nak paham.
hehehehhhehhe.
:P

NCTB Test nh akan dibuat ke atas orang yg terdedah kepada sesuatu bahan cemar.
kiranya nak tau lah kan die nye neuro nh terjejas ke tak.
meh aku tunjuk gmbr~


ape eyh mende2 atas nh??
meh aku story...
nampak tak yg gmbr 2 atas tuh...yang ade mende bulat merah putih tuh haaa~
yang tuh test kelajuan tangan ko.
kata kaitan ngan neuro kan.
so nak tau dominant hand ngan non-dominant hand korang cmne.
cmne nak buat test tuh?
ko kene pusingkan tombol tuh 90darjah.
maksudnye,
kalo putih belah kiri, nanti jadi belah kanan.
camtuh
jangan ingt senang nak pusing.
ko kene angkat tombol tuh bukan pusing cam timbol pintu sbb based die segiempat,
bukan bulat.
kalo bulat ye ko boleh pusing terus jer.
aku nye result...
tangan kanan and kiri aku lebih kurang.
walaupun tak kidal,
tgn kiri aku tetap laju n aktif.
org maen gtar :P
cuba yg maen piano...ag dasyat kot~
huhuhuh

ujian kedua yg kat bawah tuh ha..
gmbr belah kiri,
nmpk kan budak baju biru tuh.
die pgg satu gmbr.
ko tgk gmbr tuh 10saat.
then die bg 4 gmbr and ko kne ingt lah corak gmbr yg ko tgk and pilih A B C or D ko nye jawapan.
mcm senang kan.
kadang2 ko akan jadi kompius ble dh tgk 4 gmbr berlainan.
mesti rs nak suh jer budak tuh tunjuk balik gmbr tuh kat ko.
ehehehhehe.
aku?
sumer btol~
weeee~
graphic memory :)

yg belah kanan pulak,
ko kene sambungkan no dan hurut yg berterabur. yg 1st ko sambungkan no2 tanpa mengangkat pen dari kertas!
nmpk senang.
tp ble ko tgk kawan ko menyambung smpai abes no2 tuh dgn masa yg lebih pantas,
ko akan rs tension.
mesti rs,
"lembab bangangnye aku???"
tuh br skit..
yg 2nd lak kene smbng no-huruf-no-huruf...
kirenye 1A, 2B, 3C....
penat wooo ko nak lilau2 mata carik lepas 1, A plak...ingt senang ke...dhlah nak kejar masa kan..
takyah kejar masa pon takpe..tapi kalo lmbt, nmpk sgt otak lembab..ehehehhe :P


2 gmbr atas tuh yg maen sambung2 td....
ade satu ujian lupe letak..
die bg no 1 smpai 9...
setiap no ade simbol diwakili.
ko kene isi setiap tempat kosong dengan simbol yg diwakili oleh no.
die bagi satu nombor randomly nye susunan.
dalam satu susunan ade 20 nombor,
dari 1 smpai 9.
so dalam masa 90saat.
isi seberapa banyak simbol bg setiap no.
pastuh ko kire lah bp byk btol.
nh kire uji ko nye daya ingtan gak lah.
aku nye....boleh tahan...sumer btol and aku complete byk gak..more than half tmpt kosong dipenuhi..hehhe..

and then 2 gmbr bawah tuh.
yg tuh nak uji tahap kelajuan ko bertindak balas ble nmpk signal.
kan ade dua panel kan.
mula2 ko letak jari telunjuk and tekan butang hitam panel kanan.tekan jer smpai org yg jaga alat tuh ckp ready.
ble die ckp ready, ko get ready lah and tunggu lampu ijau menyala.
ble lampu ijau menyala,
ko terus tekan butan itam blah kiri.
nh nak tgk sepantas mane ko bertindak ble dpt signal.
aku?
takde miss satu pon,
and aku mereflek dengan pantas okeyh!!
0.2secs.
heheheheh.

and satu ag test tak sempat amik gmbr.
ade seorang tukang uji,
akan menyebut nombor2 dengan nada monotonous.
senada lah kiranya.
alaaaaaa,
mcm kat bank yg dok panggil2 no tuh ha.
lepas die sebut ko kene ulang.
mula2 die sebut 3 no mmg senang...lama2 jadi 4 then 5 then 6 then 7..
mula lah ko kompius masa tuh.
yg tuh ok ag.
yg 2nd tuh...die sebut no,
ko kene sebut balik secara terbalik.
contoh die sebut 2 3 5, ko kene jawab die 5 3 2.
setakat 3 nombor mmg senang.
cuba die bg ko 6 7 no?
kompom korang ter aaaaaa2 nak jawab.
hek3
aku?
paling byk 7 untuk sebutan secara biasa...6 nombor secara terbalik.
heh!

itulah NCTB Test.
sonok gak buat.
tapi jantung ko dup dap dup dap lah kan.
lagi2 part nak uji refleks tuh haaa.
maunye dup dap ko tunggu lampu ijau menyala.
hehehehehhehe.
kesimpulannya,
saraf aku normal.
takde defected by any chemicals ke ape ke.
ehehehehehehhhehe.

adoi...panjang btol cter aku nh..
hahahahaha~

eyh,
Jumaat dh!!
:)
ari nh pergi Kg Sri Ledang, Muar.
hikssssss.
semangat nh~!

p/s: rindu kat dia~



No comments: