Thursday, October 8, 2009

kisah raya ku~

sedia maklum kan aku tak balik raya??
kan kan kan??
aku balik Pahang.
numpang umah org jer raya.
huhuhuuhu.

nh amaran awal.
nak cter pasal raya panjang jela,
tapi gmbr takde ye.
i mean gmbr raya.
gmbr len ade.
hahahahha.

almaklum menumpang umah org.
kompom kene sopan and takleyh nak gedik2 amik gmbr itu ini.
huhuhuhuhuhu.

perjalanan dimulakan dr kolej aku nh ha.
dorang amik aku dkat kol 2am jgak.
masa tuh pagi sabtu lah kan.
punyelah nak gerak awal so takdelah jam bagai.

mula2 perjalanan ok ag.
laju smooth jer~
dh dlm 10mins cmtuh dok memecut,
skali koooo~!!!!
jam terukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!
hangin jer.
yelah, kalo jam and ko tak nmpk 10km kat depan ko takpe gak.
nh dhlah pepagi buta and gelap jer,
pastuh ko nmpk 10km depan ko lampu merah bontot kete.
panjang wooooooo jam die~
mcm aku kata, kalo tak nmpk jam dpean tuh takpe g...
nh yg berpuluh km depan ko, ko leyh nmpk.
aku yg numpang dok blakang tension jer.
ape ag yg driving.
ehehehehehee.

dlm kul 6am gak lh smpai umah Zie.
patutnye dlm 2 jam jer.
busuk2 pon 3 jam.
nh sbb jam jadi 4 jam gitu.
bersahur ngan air kosong jer yg berpose.
aku nh tak pose takpe gak.
hehehhehehe.

smpai2 jer malu2 trus.
apekahhhhhhh???!
tapi dh angkat2 barang lam bilik tuh,
trus tdo.
penat katakan.
penat numpang kete org.
hahahahhahha.

masa siang hari nye,
Zie dh kejut pepagi ag,
kata tak pose,
haruslah bgn2 gosok gigi bagai then makan2 n minum2.
ahaksss!
sungguh tak malu.
Zie pon tak pose okkkkk~
die yg ajak makan.
ehehehehhehe.

kan ari Sabtu,
sehari seblom pose.
mestilah meriah jer sumer kelam kelibut kemas umah.
keje aku?
tukar langsir.
ehehehhehehhe.
takdelah aku dok tgk jer.
mestilah membantu.

Zie plak sebok tolong kat dapur.
Zie nh adik bradik sumer laki.
nak2 12 org sumer.
die jer pompuan.
so kat umah tuh hanya ade 5 pompuan (tak termasok 2 kanak2).

yang lelaki sebok kat blakang umah sediakan unggun nak bakar lemang.
Zie ngan Mak sebok masukkan beras dalam buluh.
yang laen2 pergi beli daging, ayam bagai.
kakak2 ipar die ade dok jaga anak ade kat dapur.

aku lak ms tuh terkagum nengok org buat lemang.
yelah.
aku mane pernah nengok org buat lemang dr buluh yg ksong,
pastuh masuk beras santan,
pastuh bakar sendiri.
kat umah aku even kg aku pon men beli jer.

so satu hari tuh sumer org sebok.
aku lak.
tlg tgk jer.
teruk kan aku?
bukan ape,
aku pon tak tau nak tlg ape.
kakak die dok basuh pinggan dah.
pastuh Zie lak sebok tolong masak.
Mak plak sebok masak2 jgak.
abg2 die sebok kat luar.
budak2 sebok huha2 bising2.
yg aku bantu cuma kupas kulit bawang.
boleh?
hahahahhahahhahah.

aku byk tolong kakak2 ipar die jg 2 babies.
2 abg Zie br dpt anak.
comel~~
kalo kat kg aku pon,
keje aku mmg more to baby-sitting drpd di dapur.
aku suke sgt layan bebudak.

malam nye pulak,
Mak buat rempeyek.
wahhhh~
nh satu ag 1st time nengok org buat rempeyek.
nh die pakai kacang ijau,
bukan kacang tanah.
sedap wooo~
Zie buat tak jd wooooo~
hak hak hak hak.
Mak buat skali trus jadiiiii~!
:P

pastuh mlm tuh ntah kol bp tdo.
aku siap2 iron baju iron tudung.
then dh siap sumer br tdo.
aku tunggu Zie skali baru tdo.
yelah,
die sebok2 takkan aku sesedap mi megi nak tdo kan.
harus tlg temankan n tolong tgk2.
ehehehehheheheh.

esoknye pagi raya.
harus aku bgn then mandi2.
pastuh call family.
sungguh meriah woooooo kat kg di Sibu~~
jeles sgt~
kat umah Zie meriah gak.
tapi best mane pon umah org,
umah sendiri tetap debommmm~!
huhuhuhuhuhu.
seb baek takde drama air mata masa calling2 family tuh.
cakap ngan sumer org kot.
dok pas2 tepon dorang kat sn nak borak ngan aku.
masa borak ngan nenek paling terharu.
die siap ckp masak feveret aku itu ini.
huhuhuuhuhu.

ari raya 1st ramai gler dtg umah Zie.
aku cuma tolong jaga babies jer.
kakak2 ipar die ngan die ngan Mak sebok layan tetamu, sebok kat dapur.
raya 1st takde g mane2 pon.
kata umah org.
nak pergi ziarah sape jer.
mane aku kenal
ikut family Zie jer lah nak g mane.
malam before tdo tuh,
Zie cakap esoknye iaitu raya kedua nak g umah tunang die kat Kg Koyan.
Zie nh kat Lakum.
aku pon ape ag,
iron la baju raya kedua aku.
heheheheheh.

esoknye siap2 bagai sumer dlm kol 10 lebih kot bertolak ke Koyan.
jauh gak eyh.
sejam setengah nak smpai.
aku cam bese dok lam kete men ngan baby jer.
smpai2 umah tunang Zie,
makan2 sumer dok tgk tv smbil gurau2 ngan baby.
baby lagi???!!
ko takde mende laen ke nak buat ain??!
balik2 men ngan baby~!
meh lah aku tunjuk gmbr baby chomey.
huhuuhuuhu

nh nama die Alif..takot ngan org okeyyy~
nak suh senyum pon payah~
huhuhuhuh

yang baby nh nama die Arif...sgt chomey!!
suke gelak2.
suke senyum.
suke gurau ngan die~
yang botka tuh abg die.
wan namanye~

yg nh namanye alia.
punyelah mcm anak jepun~
tapi yg tak best.
ko gurau cmne pon muka die takde reaksi.
takmo langsung senyum gelak.
heh!
sombong ye lia...mentang2 chomey!

ok2.
back to kisah raya.
lepas berlepak2 di umah tunang Zie,
and kompom2 depa dok borak2 pasal kawen,
ktorg pon balik.
tak singgah memane pon.
balik umah trus.
penat jgak sbb byk ms abes lam kete jer.

esoknye raya ke-3 pergi menziarah sedara2 blah Mak and Abah kat Jengka (kot).
nh sm gak.
berjam2 abes lam kete jer.
umah last pergi kat mane ntah lupe dh.
tapi lepas balik dr umah last tuh dorang singgah kat anak sungai mandi2.
aku ikut kete Kak Mas,
and family die nak balik.
and aku pon letih tak larat nak men air wpun Zie ajak.

smpai2 umah,
kemas2 bagai.
mlm sket br aku mandi.
tup2 bunyi tepon.
bakal mak mertua Zie call.
dorang kat Raub n nak ke Lakum berjalan raya.
so laju2 jer ktorg kemas2 umah.
yelah,
bakal besan nak smpai katakan.
lepas keluarga tunang Zie balik,
ktorg pon siap2 ke umah seblah.
umah Hanum.
die nh kawan Zie dari kecik.
Zie cakap Hanum ade masak2.
so pergi makan.
aku dhlah br lepas dinner,
Zie pon sm.
tp die boleh makan tmbh2 plak kat umah Hanum.
hohohohohoo.

pastuh malamnye tuh tdo kol 4am kot.
takleyh tdo plak.
raya ke-4 kan nak balik KL dh.
sbb takleyh tdo,
aku layan movies kat laptop.
tak tau nape takleyh tdo.
mcm2 pk.
sbb sepanjang ry tuh mmg ade prob ngan Si Dia.
huhuhuhuhuhu.

pastuh raya ke 4 dlm kul bp ntah balik ke KL.
tak guna highway.
guna jalan lama yg macam ular dh tuh.
smpai KL trus ke Hotel kat Brickfields.
kata Mama aku dtg raya ke-4.
harus nak jumpe.
tp yg best sgtttttttttt~
masa aku smpai,
Mama aku ngan 2 adik laki aku kat Mid!!
boleh????!!
aku kene tunggu dkat sejam kot br dorang balik.
tuh pon tunggu kat lobi hotel smpai org kaunter tuh bg extra key suh aku naek bilik dulu.
kesian kot nengok aku.
yelah malam b4 tuh kan aku tak tdo sgt.
of coz penat.

dh dorang smpai,
tukar bilik plak.
amik yg besar nye.
pastuh dh pindah bilik,
aku pon borak2 ngan dorang.
borak2 smpai tertdo.
mlm tuh dorang kuar mkn.
aku tak ikut.
penat sgt.
Mama tapaukan makanan jer.

esoknye plak,
pergi Mid.
jalan2 ngan dorang.
makan2.
gelak2 borak2.
bahagia sungguh.
malam tuh Mama ngan Aliff gerak ke Sepang.
nginap di Tunes hotel.
AirAsia nye hotel tuh ha.
sbb nye?
Mama nye flight ari Jumaat tgh hari.
tapi Aliff nye lak pagi kol 9am-ish.
kan Aliff nak ke London.
g sambung degree die.

so malam tuh aku n Aniq tdo berdua jer di bilik besar tuh.
pagi Jumaat tuh ktorg siap2 kemas2 beg sumer then ke KL Sentral.
beli tiket train Aniq ke Sg Buloh dulu.
die nak balik ke umah Mdm Marina.
cekgu skolah die.
die cuti tinggal kat umah family cikgu die tuh.
Mama dapat kupon KFC.
so ktorg berdua makan kat KFC.
pakai kupon tapi siap bli add-on.
and Aniq blanje~~
ooooo...sukeeeee~

pas makan2,
salam2 then balik.
pastuh smpailah K1.
sunyi gler.
aku sorang jer kot kat floor aku nh.
seb baek ade felo.
takdelah bahaya sgt sorang2 jer.

itulah kisah raya aku yg tak seberapa.
tapi dpt jugak duit ry rm50 dr nenek.
ngan Ayah.
yg len aku nunggu jer nh.
ekekekkekekek.

sekian.
entry raya aku.
:)

p/s: tahun depan mesti wajib raya kat Kuching!!!! or Sibu~ the later is the best~

No comments: