Friday, October 1, 2010

3 ke 4....

Fuhhhhhhh!! Penat ok!! Kaki rasa nak tercabut pun ada. Kalau macam nih gayanya tapi berat tak turun-turun, tak tau nak cakap apa dah. Macam biasa, aku buat auto-published jer sebab tengok macam lewat jer masa taip nih (10pm), so publish pagi nih jer lah. :)

Macam aku dah cakap semalam, petang nya balik dari field trip aku terus masok lab. Ngam-ngam ok pukul 2pm aku sampai depan lab. Mana tak nya, sampai fakulti kul 1.50pm gitu. Traffic jam sana sini jer bila masok KL dari highway. Tapi sedap jer tido dalam bas tak sedar-sedar sambil dengar MP3 *kan aku dah cakap*

Cerita field trip another post ok. Nih excited lebih nak cerita pasal tesis aku dulu. Dekat nak 4 jam ok aku dekat lab semalam. Macam buat kerja buruh kasar penatnya. Sampai kaki gigil-gigil sebab penat sangat. Aku sekarang kalau berjalan kaki sejam (bukan shopping ok, tapi berjalan dari satu tempat ke tempat len) pun aku dapat tahan. Belom nak penat mana lagi. Tapi tadi memang tahap penat tak ingat. Nasib baik ada shuttle van. Aku dah tak larat nak berjalan balik umah, eventhough tak sampai 10mins pun jalan kaki. Huhuhuhuhuhu.

Semalam aku tukar air dalam semua akuarium tuh. Korang tau lah kan, sangkar tempat letak akuarium tuh dekat luar, bukan dalam makmal. So kerja aku kena mengangkut akuarium tuh dari luar masok dalam makmal. Satu tangki ada 10 liter air, which is 10 kg. 10 kg benda solid adalah biasa jer, macam kau main boling lah. Tapi 10kg air yang bila diangkat airnya pun bergoyang dalam tuh, sangat berat ok!

Mula-mula aku angkat terus jer dari sangkar ke makmal. Rasa nak tercabut bahu aku. Berat giler. Kali kedua tuh baru aku teringat pasal troli. Cissskek! Bazir tenaga betol. Takpa-takpa, senaman tuh.

So, basically. Inilah kerja aku semalam (mana aku sempat amik gambar jer aku amik, kejar masa)

 basuh dulu tangki. air hijau giler ok. busuk betul bau spirulina tuh. sebab tuh aku beli makanan ikan yang baru. tapi tak boleh buang terus dalam singki air tuh. kena buang dalam waste punya tong. yang control jer boleh buang terus dalam singki.

lepas tuh sukat balik air. isi lagi air baru dalam akuarium tuh.

nih pulak aku tengah buat kira-kira untuk kepekatan kadmium yang patut aku letak dalam air.
yang kira macam apekenamamenda tuh aku buat sebab takut lupa kiraan air aku dah masukkan dalam tangki. tak boleh salah ohhh.

nih pulak masukkan anti-klorin dalam air tuh. nanti dari silinder penyukat nih direct terus masuk dalam akuarium lah.

yang nih pulak aku tengah amik larutan kadmium untuk masukkan dalam silinder penyukat.

nih lah kadmium tuh. yang aku guna untuk letak dalam lagi 2 akuarium tuh. racun nih ok. kena pakai glove sentiasa.

haaaaa. nih lah rupa bila air dah tukar. sedap jer mata memandang. ikan-ikan pun macam syok jer berenang-renang.

nih aku amik lepas bagi makan dorang ngan makanan baru.
gelojoh dorang makan. siap rebut-rebut and lompat-lompat.
seronok jer tengok.

Itulah antara kerja utama aku kat makmal semalam. kerja angkat akuarium, letak atas troli semua takdanya aku nak amik gambar. Aku sorang jer dekat lab. Even kerja nak pindahkan ikan, nak pindahkan air kadmium masok waste nya tong tuh semua aku tak amik. Nak bersihkan alat tiap kali pakai sebab takut ada cross contamination of kadmium. Banyak oh keja semalam. Gila apa nak amik gambar ada muka aku. Muka aku sangat selekeh ok! Seb baek sorang-sorang jer.

Lega! Selesai tugas berat. Since dah tukar makanan ikan, and makanan baru nih tak berbau pun tak macam makanan lama yang ada spirulina tuh (busuk giler!), aku harap air dia takdalah cepat keruh. Seminggu or 2 minggu sekali jer tukar. Penat ok kerja tukar air tuh. Huhuhuhuhu.

 Anyways, selamat pagi semua :)

No comments: