Thursday, September 30, 2010

Ajal ke??

Seharian aku bersedih semalam tau. Pastuh dah lepas midnight tuh baru aku rasa nak update blog. Padan rasa macam tak sedap hati (ceyhhhh, dan-dan jer kau Ain). Bila aku sampai fakulti pagi semalam, satu akuarium aku tuh, banyak giler ikan mati. Rasa nak nanges pon ada T___T

Mula-mula tuh aku just nampak beberapa ekor jer dah terapung terbalik. Adalah dalam 6 ekor aku nampak. Masa tuh jugak penyelia tesis (SV) aku datang makmal. So, dia suruh tambah air lagi the same amount as the 1st time. So gigih lah aku angkat baldi and sukat-sukat air nak tambah dalam akuarium. Kiranya, kerja yang sama masa 1st time dulu lah kena buat. Sukat balik kadmium, buat pengiraan and tambahkan dalam air yang baru ditambah. Kerah tenaga jugak lah. Takpa, some form of exercise. Fikir positif nih.

Lepas dah isi air, baru aku amik sauk and sauk lah dalam akuarium tuh nak keluarkan ikan yang dah mati tuh. Sekali aku sauk mula-mula tuh dapatlah dalam 6 ekor. Tiba-tiba aku nampak makin banyak pulak yang terapung terbalik. Aku sauk lagi dan lagi. Sekali jumlah semua ada 15 ekor! Which is half of the aquarium ok~! OK takpelah. Nak buat macam mana kan. Still ada half. lagipun lepas 3 bulan nak pakai 5 jer untuk analisis. So aku proceed lah ke next akuarium. Dua lagi akuarium takda masalah pulak. Takda lah mati macam tuh sekali. Kalau ada pun seekor jer.

So aku pun macam down lah kan. Aku pergi ofis course aku. Dah separuh jalan tuh, aku rasa macam malas. Sebab rasa down sangat. Usually aku gigih jer jalan jauh-jauh nih. Aku amik jer lah bas rapid KL tuh dah kebetulan ada, tak perlu nak tunggu lama-lama. Nak anta something jer dekat akak kerani ofis tuh. Dah alang-alang sampai tuh, aku tengok SV aku ada dalam bilik dia, pergilah jumpa dia nak consult dia pasal tuh. So dia suruh aku pergi makmal lagi petang tuh and cek ada lagi mati ke tak. Kalau ada, tukar air jer esoknya.

So dalam pukul 5.30pm gitu aku pergi lab, nak cek. Sekali tengok another 6 ekor mati T___T ya Allah, masa tuh memang down habis. Kiranya tinggal around 9 ekor jer lah dalam akuarium tuh. More than 2/3 mati!! Aku dah buntu dah, tak tau nak buat apa. So aku SMS SV aku terus and consult dia. Hari nih baru aku buat keputusan nak buat macam mana.

Aku tak sure lah apa penyebab mati. Ketiga-tiga akuarium tuh ada air yang sama, makanan yang sama, air pump semua ada, kecuali akuarium yang banyak ikan mati tuh takda kadmium (which is baguslah kan for the fish sebab takda kadmium). Tapi of course filter takda.

Lagi 2 akuarium yang ada kadmium tuh riang ria raya jer berenang-renang. Bagi makan pun siap rebut-rebut, siap lompat-lompat panjat dinding akuarium (perangai keli suka nak escape). Yang control group (yang banyak mati tuh) pulak macam taknak makan lah, berenang ala kadar jer. Tak tau lah kalau lagi 2 akuarium tuh saja nak commit suicide beramai-ramai lewat sket. Risau aku kalau esok semua dah takda. Kena restart lah kot. Nasib baik belum seminggu. Takda terasa sangat lama nya. Huhuhuhuhuhu.

Aku rasa down sangat kot semalam. Tapi member aku semua cool kan aku. Memang adat tesis lah kot kan. Kalau buat research takda masalah langsung tuh, bukan research namanya. Yelah, nak mencarik jawapan, kena ada masalah. Kalau takda, baik tak payah buat. *sedapkan hati sendiri*

Nantilah aku update lagi pasal keli. Aku tak sanggup pun nak letak gambar ikan tuh. Anis ada tagged aku dalam gambar ikan mati yang dia amik tuh. Tapi aku tak boleh tengok. Aku tengok jer teringat bau dia. Biasalah ikan air tawar mana tak hanyir kan. Heheheeheheh. Kalau aku geli, apetah lagi korang kan? :)

Selamat pagi semua :) Semoga hari nih lebih ceria.

p/s: Hari nih punya blog post auto-publish tau sampai petang. Malam-malam sikit kalau ada update tuh maksudnya  on the spot bukan auto-published lah tuh :)

No comments: