Friday, June 19, 2009

Process nak dapatkan Broadband..huh!

assalammualaikum~

hikss :D
aku dh dpt broadband kan..
nh meh aku cter 'cket' cmne proses nak dapatkan broadband nh.
bukan sekadar mendaftar and trus pakai.
takde maknenyeeeeeee!!
owh..ini bukan salah celcom ye..ini salah promoter yg keje ngan dealer celcom, Blue Cube tuh ha..
uhuk2.

aku akan cter dr mule masalah nape aku susah nak daftar broadband.
cternye mcm nh.
masa aku kat matrik dlu,
aku ade amik free sim card from celcom dealer.
alaaa...yg slalu promote2 kat kl sentral bagai tuh haaa.
aku dpt kat Stesen KTM Serdang,
masa tuh aku baru jer dr Seremban, nak lepak cuti umah uncle aku yang masa tuh tnggal kat Serdang.
aku ms tuh mmg nak pakai postpaid.
aku dpt skali 2 free.
dgn kunun cter nye byr per monjth rm50 jer ke tak silap aku.
aku pon amek lah sim card tuh.
then lm lepas tuh br aku activate simcard tuh.

pas dh pakai for a week,
aku rs cm malas je nak pakai dh.
dh tuh aku pon tak layan la kan dua2 nombor tuh.
ingtkan kalo tak pakai takdelah jalan bill die kan.
so nt cuti balek Sarawak aku leyh jer bayar kat Celcom.
skali ble aku balek,
aku g celcom check,
aku nye account dua2 number tuh ade outstanding amount yang takyah ckplah bp byk
dkat nak seribu gak for both numbers.

aku nasihatkan, jgn amik number yg free simcard yg dorang dok promote tuh unless
ko btol2 nak pakai postpaid berterusan.
so,
yang jadi mangsa of coz parents aku lah kan.
dorang yg kene bayar.
so ktorg g celcom,
terminate both accounts and bayar those amount.
tp bukan bayar terus la.
ansur2 monthly.

disebabkan tuh lah,
aku nye name and ic number kene blacklist ngan Celcom.
and aku takley nak mendaftar mane2 postpaid
termasok dkat Maxis and Digi.
disebabkan tuhlah aku takley nak daftar broadband dr dlu.

isnin lepas,
8/6 mama aku setelkan sumer outstanding bill yang tinggal tuh.
adelah dlm rm260+++
lepas jer bayar,
ingtkan setel lah kan.
takde dh blacklist tuh.
so ktorg pun g lah kat BlueCube nak dftr broadband Celcom.
skali rupenye nama aku maseh dlm blacklist.

dh tuh esoknye br ktorg g balek ke BlueCube sbb ari seblom tuh die ckp tunggu 24hours.
try lah nak dftar.
skali maseh takleyh jugak.
dh tuh aku ckp ngan mama aku g beli modem die jer dlu nanti baru dftr.
ohh..nak promote cket..modem Celcom murah skrg..promotion..hehe
rega asal rm299...skrg rm248 :D
pas beli tuh g refer branch Celcom balek tye nape maseh tak dpt.
then Customer Service tuh pon ckp kne tggu 3 ari baru nama kene release dr blacklist.

so ktorg tunggu la jumaat.
ari jumaat tuh aku g la check status nama aku dlm Celcom.
org tuh ckp maseh dlm blacklist.
tp aku boleh jer register broadband tuh
just that ble aku register, aku dapat simcard broadband tuh tapi
simcard tuh takkan di activate selagi nama aku tak release.
maksud aku di cnh,
once aku daftar account baru,
system akan detect and barulah nama aku release sbb aku dh dftar baru.

lepas dh check status tuh,
aku pon daftarlah broadband.
isi borang bagai kat dealer kat ctuh.
BlueCube jgak, tp dalam Branch Office tuh.
lepas daftar org tuh ckp try tgk mlm nanti dh activate ke lum.
kalau takley kene tunggu isnin lah.

pastuh aku try mlm tuh.
takleyh.
so aku tunggu isnin.
ble ari isnin,
maseh takleyh.
tunggu lak selasa.
maseh takleyh.
naek fedup,
aku mintak mama mintak tolong kat Uncle Zul.
Uncle Zul keje kat HQ Celcom Kuching.
ble mama aku urge Uncle Zul cek,
rupenye dealer tuh g buat jeruk borang permohonan broadband aku!!!!!!
org yg uruskan aku nye registration tuh tak g key in masok system aku nye borang!!
sengal bangang tul tau!!
Uncle aku cakap,
certain dealer nye promoter mmg cmtuh.
dorang slalu nak mengejar jumlah broadband dorang jual in a day jer.
saket ati aku.
padanlah tak activate2.

pastuh Uncle aku pon amik borang aku and suh Customer Service
(staff Celcom kat Branch)
buat manually.
then Uncle aku suh try mlm tuh.
maseh tak dpt!
then mama tye Uncle,
die ckp dorang dh proceed just tunggu system release name
then aku leyh pakai broadband.

pagi td,
mama kejut aku tdo kol 10am.
(hehehehe...aku bgn lmbt...cuti katakan)
die ckp Uncle Zul suh try ag broadband tuh.
skali try trus dpt!!
aku pon trus segar bugar.
g mandi bagai.
and trus online smpai la skrg.
hahahaha.
itulah kesah aku dan broadband dan Celcom.
hiksss.

siot..
lama gler aku tak menaip panjang cmnh.
rindu weyhhh!!
nt aku update ag k.
pasal kat MASUM.
pasal cuti.
owh...paling aku ske.
pasal SHOPPING!!!! :P
and aku dpt hadiah from ayah.
a gift for my result final sem lepas :P

till then...
nti aku update ag ye!!

-salam-

No comments: