Friday, October 4, 2013

Kerja aku bukan kerja kau

Bekerja dalam line quality control/quality assurance cum proof reader and researcher (in term of proving a substance/materials has the traditional benefits to human being, not lab-wise more to confirming the benefits, if any) adalah sangat memenatkan? You know why? Cause besides having to do all the documentation on quality wise, aku kena banyak membaca. You know, membaca pasal sesuatu subject berkaitan product company aku nih. Bukan takat membaca articles yang asal Google jumpa, tapi kena baca perabis, then kena carik pulak any research findings scientifically yang boleh support articles tersebut.

Penat otak nih lagi sakit daripada penat physical. Kalau penat physical kau boleh jer rest, tido then after a while dah cukup rehat, kau rasa segar dah. Tapi bila your mind, your brain is too exhausted, takda rehat dalam dunia boleh bagi kau rasa segar dalam masa sekejap. You tend to feel tired all the time, having difficulties to actually have quality rest/sleeps sebab your mind constantly thinking. Nak tido pun masih fikir pasal facts and what nots.

So apa scope kerja aku kat company nih? Before aku masuk this company, they already have formulas from the founder which they bought and these formulas claim to be beneficial to their potential customers. So bila aku masuk, my job was to actually do readings aka researches online (journals, articles, clinical researches if any). This company dah ada certain statements/claims yang dorang percaya produk dorang boleh bagi benefits to people (cosmetics-wise ye). So kerja aku adalah kaji (again, through clinical/scientific papers/articles) lah satu-satu ingredients dalam produk nih. Since product nih guna almost 100% natural derived/extracted ingredients, so aku kena banyak baca on traditional cosmetics dan jugak herbs. Which is quite interesting and challenging sebab bukan senang nak convince orang pasal herba in this modern era. Bukan tuh jer kot, kalau dah nama guna traditional herbs nih, kena fikir jugak, secara in depth nya. Mana dorang dapat source nih, tempat tuh ada contamination ke tak? Confirm ke takda accumulation of chemical substances ke apa kan? Kalau source dari area yang confirm2, balik2 ada jer guna pesticide lah apa lah, macam mana? Satu hal lagi.

So, apa aku buat hari-hari kat office if kerja berkaitan documentations settled? Aku online, search for mana-mana scientific/research papers/articles yang aku boleh access. Al-maklumlah kan, bila dah grad nih mana nak dapat access journals dah, dulu pun sebab Uni punya library bagi access kat setiap student yang buat research/studies. So bila online apa jadik kat aku? Of course aku senyap takda bunyik sebab aku tengah membaca kan? And sometimes aku baca blog-blog (kadang aku ngular jugak numpang baca blog personal sapa sapa bila dah pening tuh, bagi release sikit stress) yang kerja dia revealing the facts and truth behind products and claims dia tuh menipu jer banyak. So from these blogs, aku baca komen-komen dia, sebab apa?

Sebab blogs macam tuh biasanya yang komen ramai orang-orang yang background clinical and scientific dorang sangat lah menakutkan (read: sangat mengagumkan). Ada pharmacist, ada prof, which again, aku tak boleh telan bulat-bulat sebab tuh semua virtually jer and kita tak tau mana dorang dapat facts and figures, entah2 copy paste jer kan. So again, aku kena pergi search lagi nak confirmkan sama ada semua tuh auta or fakta. Kebanyakan yang komen, or even blog pasal benda nih and keeping it anonymous (maksud aku tak exposed their credentials, sebab dorang tak berlagak macam penipu kat luar takda Dr pun tetiba ada) biasanya akan bentang sekali clinical/scientific papers dalam hujan dorang, which is menyenangkan kerja aku nak click jer dekat link tuh and baca. Dah baca, kita carik lagi papers tuh dia punya rating publications macam mana. Ala, kadang2 yang cikai-cikai punya journals pun ada kot. So kenalah confirm lagi.

So kenapa aku kena sentiasa membaca and buat semua nih? Macam aku cakap tadi, masa aku mula masuk this company, dorang dah ada claims untuk produk dorang (product kitorang lah tapi sedap jer lagi aku nak sebut dorang). And before they can start their mass production, their branding, they packaging and labeling, aku kenalah proof read semua tuh. Katanya product cosmetics, takkanlah nak letak benefits dia ke arah medical. Nanti nak daftar kat NPCB macam mana kan? Tak pasal-pasal jatuh taraf drugs, pastuh kena buat medical research. Kalau ada fund berjuta juta juta lemon, berani lah letak pastuh buat clinical research. Tak gitu?

So apa yang aku cuba nak sampaikan nih? Macam nih, sebab jadi job scope aku buat segala research secara membaca nih, aku kena kaji betul2. Ko berani nak buat claim sesuka hati takda scientific papers to support, pastuh g jaja products kat orang awam and cakap products kaulah terpaling bagus di dunia? Aku taknak lah tanggung dosa menipu, dosa aku banyak menimbun (insaf kejap). So hari-hari aku kena membaca (read:HARI HARI). Mana tak aku penat, asik bukak blog, bukak journals bukak articles, baca hujah and debat orang kat forum. Nih semua dah macam aku nak buat thesis aku masa undergrad dulu. Sakit jiwa ok hari-hari kena baca journals and extract excerpts from there untuk buat thesis jadi sangat meyakinkan. Dahlah masa buat research tuh subjects aku asik mati sampailah ke few months terakhir before pembentangan hasil (emo sekejap). Ok iklan, takda kaitan.

So aku perasan orang office aku nih kompom dok cakap aku dari belakang, tak buat kerja, mengular jer online memanjang (macam aku hadap sangat nak online pakai tenet office yang siput babi pun lagi laju, aku pakai data plan phone aku okeyh!) pastuh time dorang sebok melipat kotak packaging aku jer tak melipat. Eyh, sukati aku lah nak melipat ke tak. Job scope aku takda pun cakap aku WAJIB melipat kotak kalau korang satu office pakat sama-sama hari ini hari melipat kotak packaging sedunia! Bengang nih bengang. Kalau takat tangan melipat kotak, mata dok tengok movie/youtube, aku boleh buat bila-bila lah weyhhhhhh!! (aku nak escape lipat kotak jugak sebenarnya, penat kot, dahlah penat membaca, penat melipat lagi)

So, ada aku kesah? Tak kesahhhh deee! Cuma aku kesah bila ko lalu cubicle aku pastuh buat muka macam jambatan tak siap sebab dok tengok aku membaca blog dan articles online. Oiiii, at least aku takdalah baca blog gossip macam korang. Kadang tuh aku tergelak dok baca forum sebab aku macam "Alahaiiii, bodonya orang nih takda knowledge tapi berlagak ada". Giteww. Time aku melipat kotak sambil tengok youtube, korang komen pulak aku nih free sungguh nak melipat kotak ajer seharian. Aikkk? Apa korang nak weyh??! Aku resign kangggg. Pandai2 korang buat bacaan ilmiah sendiri.

FYI, aku sorang jer dalam company nih ada background science apetah lagi health science. Yang lain tuh ada accounts, IT, admin dan seangkatan dengannya. So adakah mereka sanggup nak memahami dan membaca serta mencari bukti sahih untuk apa dorang jumpa? Of course tidaaakkkk. Sedangkan Executive Director aku yang buat bacaan sendiri pun dok panggil aku untuk bertanya kesahihan articles dia baca. Woiii, takat kau copy paste dari Wikipedia, takyah nak cakap kerja kau settle ye. Please, buat kerja kau sendiri yang kau memang dah sangat arif. Jangan nak judge kerja orang lain yang kau tak faham. Tapi yang terpaling best, aku bukan background IT, tapi aku ada ramai kawan background IT, marketing, accounts, jangan kelentong aku please? Ringan jer mulut aku nak bertanyakan dorang kalau kau nak kelentong aku. Kau tuh yang mengular kan? Manjang jer buat kerja MLM kau dalam opis. Ooopss! Pastuh balik2 nak berhujah ngan aku pasal kebaikan barang-barang MLM kau. Blahh laaaaa.

Tapi adakah aku takut or bimbang dorang report ke ED? Tak punnnnnn! Kau report ke chairman pun aku tak heran deeeeee. Aku buat kerja aku pun. Bukan aku main main. Kau ingat aku hadap sangat nak membaca semua nih kalau tak sebab nih memang kerja aku? Baik aku duk kilang bawah jadi operator jer takyah fikir benda lain, buattttt jer process production bawah tuh. Buat sakit otak aku jer duduk office baca semua nih. Kan?

Nih aku masih bertahan nih aku bertahan lah dulu. Sat lagi aku dah tak tahan, aku blah lah. Resign. Kalau ada job offer lain bonus lah. Kalau takda, memandai lah pergi berusaha sementara serving notice kan. Aku kerja untuk company, bukan jadi kuli orang. Sukati aku lah nak buat kerja aku ke tak. Kau apa masalah? Ada aku kacau kerja kau? Aku siap takeover kerja department kau kalau kau cuti kot. Tetiba aku handle marketing. Ceyh. Cantik muka kau! Sama jer ngan LM kau tuh, ambik kesempatan. Heh. Kau tak cuti pun LM kau suruh aku. Apa kessss?

Eyh, tergendala kerja aku. Nak lunch sat. Kbai.

No comments: