Friday, September 19, 2008

ramadhan almost over =(

Assalammualaikum wbt...

i think this year nye ramadhan la yg paling menyentuh hati n paling membawa makna untuk diri...terasa sangat sedih nak melepaskan ramadhan...terasa satu kehilangan besar dr diri ini...and ramadhan kali ini membuat aku memahami diri dengan lebih mendalam...orang lain sangka dorang paham ngan diri kita..tapi hakikatnya TIDAK!! sbb aku sendiri pon belom sepenuhnya memahami diri aku..ermmm..


satu mende yg aku discover ramadhan kali ini..aku masih jauh dr cintaNYA...sekrg aku tau nape selama nh hati ini rs ade satu kekosongan yg tak terjawab..dan persoalan BESAR(!!) tuh terjawab jugak akhirnya...aku syukur, tym aku paling memerlukan DIA, aku dapat petunjuk...bygkan..mlm hari aku nanges mengenangkan kerinduan aku yg TERAMAT padaNYA..and tym tuh, tbe2 ade plak org g selit naskhah yg aku rs membuka jiwa aku...bygkan..pukul 3 lebih pg...Subhanallah!! Alhamdulillah...


and ramadhan kali ini jugak aku mula serious membaca novel2 islami yg aku rs mmg betol2 lah mendalam kesannya kat aku...aku ni insan yg maseh mencari2 jawapan untuk byk persoalan...melalui novel2 tuh la aku jumpe gak jwapan2 secara tak langsung...aku jatuh cinta dengan novel2 HABIBURRAHMAN EL SHIRAZY tuh...sumernye sgt bermakna, memberi pengisian...dan aku kira layak digelar sbgai pengisi jiwa...drpd bc novel cinta yg membuai perasaan n tak tentu makna...bg aku la...


ramadhan ini jugak aku mula menulis blog, dan ini yg pertama...aku takde kawan baek yg aku boleh betol2 kongsi segala isi hati aku....kawan baek yg aku ade skrg cukup baek...sgt2 baek...tp aku juga memerlukan seorang sahabt, bukan kawan/rakan semata2...tamakkah aku?? byk aku mohon daripada Allah...tp aku serasa tamak...terlalu byk memohon, meminta daripadaNYA...tp aku rs tuh la sebetolnya...menghambakan diri pada ALLAH dan bukannya meminta2 dengan dunia nh...aku petik satu ayat yg boleh dikira doa drpd novel habiburrahman "Ya Allah, letakkanlah dunia di TANGANKU dan BUKAN DIHATIKU" ..sgt mendalam maksud ayat tuh...tp bg aku...sgt tepat untuk aku...untuk insan seperti aku yg bergelar hamba yg hina...terlalu duniawi diri ini...terlalu byk aku perlu ubah...


aku rs diri aku nh tak layak nak mohon byk2 dr ALLAH...tp, ALLAH jer tmpt aku mengadu...mengadu pada ALLAH, memohon petunjuk...bg aku adalah lebih melegakan drpd menanges memohon simpati org...manusia, tak lari dr tak-kesempurnaan termasuk diri aku nh...people will never stop taking others for granted...kalo sebelom nh aku rs sgtlah sunyi...sgtlah takde kwan..bak kata org, lone ranger...tp aku lupa ms tuh...aku lupa yg aku maseh ade famili...aku maseh ade ALLAH...aku tau ALLAH takkan bg dugaan di luar kemampuan hambaNYA..aku tau ALLAH takkan meninggalkan hambaNYA melainkan hambaNYA itu yg menjauhkan diri dariNYA..Subhanallah!! sungguh ENGKAU MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...terlalu agung cinta allah pada hambaNYA yg soleh...dan aku terlalu ingin mengecapi CINTA AGUNG itu...


teringat aku pada satu rangkap lagu ayat-ayat cinta "bila bahagia mulai menyentuh, seakan ku bisa hidup lebih lama, namun harus ku tinggalkan cinta, ketika ku bersujud" yup, bila ku bersujud...cinta hebat mcm mane pun di dunia, bila bersujud padaNYA, hanya ALLAH di hati...ya Allah...bilakah aku akan merasa seperti tuh?? nh solat pun lepas takbiratul jer trus melayang otak..mulut jer terkumat kamit membaca ayat2 suci...Astaghfirullah! sungguhlah aku nh tak layak...seperti bait2 lagu raihan "wahai TUHAN ku tak layak ke SYURGAMU, namun tak pula aku sanggup ke NERAKAMU"..ermm...mcm tuh lah aku rs....punyelah ingin nak ke syurga...tp amal tak cukup..huhuhuhu..sbb tuh aku rs, ramadhan yg bakal pergi tuh sgt menyedihkan..mane ag nak carik bulan yg penuh ngan BONUS tuh....buat solat sunat dpt pahala solat fardhu...bygkan...MAHA PEMURAH ALLAH kepada hambaNYA...


satu ag nh aku tak puas hati....asal ramadhan jer byklah buffet2 nye pakej...hmm..membazir btol...bak kata dr mazrura, tak sepatutnya buat mcm tuh...cubalah kita kenang org yg tak mampu....bukan setakat buffet, bukak pose cam bese pon tak mampu...isk...sedeyh aku..aku pon salah sorang yg anti ngan buffet2 nh...drpd buang duit bkk pose rm35 tuh, yg boleh buat mkn 7 ari...baek g buat mende laen yg berfaedah ke...haa...pastuh, tym bulan2 pose nh jgak aku tgk ramai pompuan dok pkai seksa2(sexy) tuh...duhhh...na'uzubillah! harap2 tak termasuk glongan tuh...tak semestinya pakai ketak2 tuh seksi...yg bukak aurat pon seksi gak pe...ishh....terbyg aku peristiwa nabi naek ke langit ms israk mikraj...ms nabi dibawa ke tempat seksaan aka neraka...seram akuu...mostly yg baginda tgk lak pompuan...ya Allah..mintak dijauhkan sgt2!!


td lepas sahur kt cf, aku duduk jap lepak2 ngan elin temankan die jap setelkan banner untuk prima...tgklah siaran langsung tarawih dr tanah suci...ya Allah, terharunye aku...beruntung benar org yg tinggal kat sn....solat tarawih di depan2 kaabah..teringt aku dalam novel Faisal Tehrani, Tunggu Teduh Dulu ms watak utama ngan mak die ke Tanah Suci...iskk....tak sabarnye aku nak jejak kaki kat sn gak!! tuh la azam aku satu2nya since aku skolah menengah(tym dh reti pk)...sonoknye kalo pergi ngan family...aku rindu cintaku Rasulullah SAW...bc buku kisah baginda pun dh cukup menyayat hati....tingin aku nak ziarah baginda ngan sahabat2 serta keluarga baginda...


skrg, aku tau...kalo aku susah hati...mane nak tuju...satu jer...ALLAH! cube try....kompom lega...aku jamin....takde laen selain ALLAH yg dpt jawab segala permasalahan dlm hati kita...cuba buat sekali jer...mesti akan rs nikmat n mesti akan sgt bertambah cinta kat DIA...aku syukur sbb ramadhan kali nh terbuka hati aku nak bc buku2 habiburrahman ngan buku2 ilmiah laen...termasuk la buku pasal solat ke...pendek kata buku2 sirah, agama...walaupun habiburrahman tak mungkin dengar atau baca...tp aku rs jutaan trima kaseh la kat dia...besar pahala die tulis buku cmtuh...menyedarkan...mengingatkan...menginsafkan...


satu mende ag aku rs yg buatkan aku sgt CINTAKAN ALLAH nh..betapa DIA pelihara aku drpd maksiat...smpai setakat nh, alhamdulillah...takdelah kapel2...wpun dulu pnah la cintan monyet tp pkai sms jer(kira cyber la kunun)...huhu..tp thn sebulan jer pun...and ms tuh plak aku nh punyelah tahap cipan mcm budak kecik(kira bengap ngan bangang pon ade)...huhu...tp alhamdulillah, tak pernah aku bersentuhan tgn ke kulit ke ape ke gan bkn mahram...laenkan aku terlanggar ms kat lrt ke monorail ke...nak wat cmne..ramai sgt org...huhu..dan jugak, tuh mmg aku nye prinsip hidup..takde cinta melaenkan lepas kahwin...serius! aku tak tau nape aku berpk mcm tuh since aku skolah menengah(budak laen tak pk pon cm aku..gle aku nh)..nh bukan aku buat2 ke bercita2 ke sbb bc ayat2 cinta...tp mmg dh lm...sbb tuh kalo org tye aku dh kapel ke tak..aku malas nak jawab dh...mcm tak perlu jer jawab...prinsip aku, cinta lepas nikah...cinta sbb ALLAH...cinta yg merupakan ibadah dan bukan nafsu...nh bukan jiwang nh...cinta di jalan ALLAH...indah btol kan kalo org kta nikah tuh di akhirat sm2 di syurga dan bercinta balek...aku br tau skrg sbb aku berfikiran kolot...and aku bersyukur sbb dr dulu aku pk kolot mcm nh...aku menginginkan suami yang baek, soleh...tp diri aku cmne?? layak ke?? sbb tuh ALLAH berfirman(aku tak reti ayat penuh) : " perempuan yg jahat untuk lelaki yang jahat dan perempuan yang baek untuk lelaki yang baek"...btol la tuh...aku kna perbaiki diri kalo btol nak yg baek...baru setimpal...dan aku tau ALLAH ade perancangan untuk aku...ALLAH merancang dengan cara yg kita tak pernah nak duga...dan itu adalah rahsia DIA...

aku rs dh panjang dh aku luahkan nh...nati len kali aku smbg ag....bg yg bc n tinggalkan komen tuh...thanx byk2....rajin2lah jenguk blok aku yg tak seberapa nh =)

wallahu'alam dan assalammualaikum wbt..



4 comments:

start with A end with E said...

salam ain... blog ktk ya sungguh membantu kmk dlm keadaan kmk yang stress glak sekarang tok... everything seems like out of control... even apa yg ktk tulis dlm blog ya pendek jak but helps me a lot actually... so keep writing plz...

Hariq-Sha said...

thanx =) everything i said based on what i had felt before =) so maybe we r in the same shoes at one point of life.. =)

thanx forr supporting =)

nadyra aiza said...

bgs la taw blog ain ni..
so keep blogging k :)
i'm 1 of ur blog followers now..
hehe

Hariq-Sha said...

thanx put.. =)